2016-2017: שנים של חוסר יציבות בתוצאות החיפוש

במחצית השנייה של שנת 2016, התרחש גוגל דאנס ארוך במיוחד שעדיין קשה לראות את סופו. למה הכוונה? כשנבדקו מיקומי אתר כלשהו, נראו כל כמה שעות או אפילו דקות מיקומים שונים. זה גרם לאינספור בעלי אתרים להרים טלפון למקדמי האתרים שלהם ולשאול אותם מה קורה. או מדוע האתר יורד במיקומים. 

depositphotos_100531584_m-2015

אז זה מה שקרה: תמיד כאשר יש עדכון חשוב באלגוריתם של גוגל, ישנם שינויים בתוצאות החיפוש. זה קרה בעבר לפני עדכון חשוב וזה קורה גם השנה, למעשה זה עדיין קורה. אם אתם קוראים את המאמר הזה במחצית השנייה של 2016. אני צופה (ומקווה מאוד לטעות) שגם שנת 2017 תהיה שנה של אי יציבות מבחינת תוצאות החיפוש. אז מה בדיוק קורה? אלה ניסיונות של גוגל להפוך את התוצאות ליותר איכותיות ורלוונטיות לגולש. כמי שעוסק בנושא קידום אתרים אורגני באופן יומיומי, אני לא יכול להימנע מלהביע את דעתי על הנושא.

2016: 2 גורמים לעליות וירידות במיקומים

 

  1. פינגווין 4.0 – עדכון האלגוריתם שגרם לתוצאות החיפוש להשתנות כל כמה דקות או שעות היה לבסוף אלגוריתם פינגווין 4.0. במשך כמה חודשים, כנראה, בדקו בגוגל את הגרסה הכי טובה שלו, עד שהגיעו למשהו שמספק את רצונם ולבסוף שחררו אותו. השינויים בתוצאות לא פסקו לגמרי, אומנם השינויים כבר לא היו כל-כך קיצוניים, אבל עדיין, אפשר לראות גם נכון לכתיבת שורות אלו (נובמבר 2016) עליות וירידות במיקומים במהלך היום. אני רואה את השינויים דרך התוכנה לבדיקת מיקומים שאני משתמש בה וגם בבדיקה ידנית. אני עדיין מקבל שיחות טלפון מלקוחות על כך שיש ירידה או עליה במיקומים ואני מסביר להם שזה נובע בעיקר מהשאריות של עדכון האלגוריתם. הסופה לא שקעה לגמרי. יש תחומים שבהם עדיין יש ריקודים, יש תחומים שאין, ויש תחומים שמידי פעם התוצאות רוקדות. מתי זה יגמר? קשה לדעת.

 

  1. הצגת תוצאות לפי מיקום – כאמור, גוגל מנסים לייעל בכל רגע את תוצאות החיפוש למען הגולשים, לכן קידום אתרים אורגני הוא תחום מאוד לא יציב ונתון לשינויים.  לכן מקדם אתרים שמתחייב לתוצאות ספציפיות כמו הגעה למקום 1 בכל הביטויים,  עושה משהו באין לו אחיזה במציאות. בכל מקרה, בתקופה האחרונה, לא אחת, פתאום הוצגו בדף הראשון רק תוצאות חיפוש לאתרים הקרובים למקור החיפוש.

 

 למשל: אם חיפשתם דרך המילה "חברת ניקיון" –  קיבלתם בעיקר אתרים מהאזור שלכם. אם ניסיתם לעשות שוב את הבדיקה לאחר כמה שעות, התוצאות שהופיעו חזרו להיות רגילות, כלומר כלל ארציות. זה הבהיל חלק מהלקוחות שלי, שפתאום בדקו את המיקומים ממחשב, או מכשיר נייד בעיר מסוימת, ונחרדו לגלות תוצאות שהן לא ציפו להם. הסברתי להן שאם הם יגללו למטה הם יגלו שכתוב שם איזה אזור גוגל מזוהה המיקום שלהם. המיקום הוא זה  שמשפיע על אופן הצגת תוצאות החיפוש. עדיין קיימת בעייתיות בנושא הזה ואלה הם הגורמים:

גוגל לא סגור לגמרי על המיקום  –  אני גר באזור השרון כך שגוגל מזהה אותי לפעמים באזור נתניה, לפעמים בעמק חפר ורוב הזמן הוא מציג אותו במחוז תל אביב.  בגלל שבכל פעם מוצג מיקום אחר, אני רואה מידי פעם מיקומים שונים לאתרי הלקוחות שלי.  כמו כן, ישראל היא מדינה קטנה מידי ביחס למדינות אחרות בהן קיימים מרחקים גדולים בין עיר לעיר, ולכן גוגל מתקשה להתאפס על מיקום קבוע בישראל.

בעיה מבדיקה בנייד –  ידוע שתוצאות החיפוש המוצגות מהמכשירים הניידים הן שונות מהנייד ומושפעות מהמיקום הספציפי של הגולש, אבל לא אכנס לזה. לפעמים קורה שבודקים בחיפה למשל וכשמגיעים לתל אביב, הנייד עדיין חושב שהוא בצפון. במקרה כזה, יוצגו תוצאות מהצפון. לכן חשוב לאתחל את המכשיר.

אז מה נסגר? בגדול, אני חושב שכל הבלגן הזה לא צפוי להשתנות בקרוב. אתם תראו מידי פעם פתאום תוצאות מהמחשבים הנייחים המציגות לכם אתרים מהאזור שלכם וחמש דקות לאחר מכן, תראו את התוצאות ללא קשר למיקום הפיזי שלכם. אני לא ידוע אם זה משפיע על ריקוד הגוגל באופן כללי, אבל זה בהחלט מאפיין בולט של חוסר היציבות במנוע החיפוש.

מה אפשר לעשות:  אולי אי אפשר לגרום לגוגל להתאפס על עצמו לגמרי אבל אפשר לנסות להתאפס על עצמו ביחס אליכם ע"י הקפדה על דברים הבאים:

מפת גוגל – אם אין לכם עדיין מפת גוגל הגיע הזמן לעשות זאת. פתחו מפה, המתינו שהגלויה תגיע אליכם. לאחר שתמלאו את הפרטים גוגל יאשר את הדף שלכם. לאחר מכן שלבו את המפה כאיי-פריים באתר שלכם. רצו בטופס הצור קשר, מכיוון שהיא יכולה להכביד על טעינת דפים חשובים, כמו דף הבית.

הקפידו על קידום מקומי מפורט:  זה מובן מאיליו שגוגל הולכים מיום ליום יותר לכיוון הקידום המקומי. לכן חשוב לקדם את העסק שלכם גם לפי ערים. תדאגו שלכל עיר שאתם מספקים בה שירות יופיע עמוד באתר שלכם עם תוכן איכותי. למשל: מנעולן בנתניה, פורץ מנעולים בתל אביב ועוד. אל תמלאו את התפריט שלכם בדפי ערים. תצרו קטגורית אזורי שירות, ומשם תקשרו לדפים הרלוונטיים.

 

2017

תחזיקו חזר כי בקרוב אתם ממש הולכים להרגיש כמו ברכבת הרים.

קודם כל מובייל –  ב 4 לנובמבר 2016, גוגל הודיעו שהם יתחילו לקבוע את תוצאות החיפוש, גם מבדיקה ממחשבים נייחים, קודם כל לפי המובייל. חשוב להבין: עד עכשיו הייתה הפרדה מוחלטת באינדוקס מבחינת מובייל. גוגל הציג תוצאות שונות מהמכשירים הניידים. ניתנה עדיפות למי שהאתר שלו הותאם למובייל. מדוע גוגל עושים זאת? כי יותר ויותר אנשים מחפשים בסלולר.

 

אז מה קורה עכשיו: גוגל מתכננים לאנקדס את התוצאות קודם כל לפי המובייל אבל על סמך המצבים הבאים:

 

  1. אתר שמותאם במלואו למובייל – גוגל קודם כל יייתחס לגרסת המובייל  בעת אינדוקס התוצאות.
  2. אתר שאינו מותאם בכלל למובייל –  גוגל יתייחס לגרסה היחידה שיש לו, כמובן, הגרסה הרגילה.
  3. אתר שיש לו גרסה סלולרית – כלומר אתר שחלקו מותאם למובייל, גוגל יתייחס לדפים המותאמים, אבל מכיוון שהאתר מותאם חלקית, הוא יהיה בנחיתות משמעותית מבחינת אינדוקס בגלל שהדפים הלא מותאמים.

חשוב לדעת: אם האתר שלכם מותאם רק בחלקו לנייד, כלומר, יש לו גרסה מסוימת לנייחים וגרסה מסוימת לניידים, קיים סיכוי גדול מאוד שמיקומי האתר שלכם יפגעו. לכן אם התחלתם תהליך קידום אתרים אורגני, אל תזלזלו בגרסה סלולרית מלאה לאתר שלכם.

צפו לריקוד: כל התהליך הזה נמצא כרגע (2016) בשלב הניסוי ולכן צפוי להיות גוגל דאנס בחודשים הקרובים ולאורך 2017. בכל מקרה, גם  כשהתהליך הזה יכנס ברצינות לאינדוקס ויצא משלב הניסוי, סביר להניח שעדיין היו ירידות ועליות במיקומים, עד שהמערכת תתאפס על עצמה סופית.

נשלח ב בלוג
Call Now Button