חקר מקרה: כך הבאתי אתר לדף ראשון בגוגל תוך 30 יום

 

מאמר אורח מאת עמית אדלר

 

נדירות הפעמים בהן משנים פרמטר אחד באתר, ושינוי זה מוביל לעלייה דרסטית במיקומים. זהו אחד המקרים הבודדים הללו.

לפעמים קישורים פנימיים יכולים לעשות את ההבדל

לפעמים קישורים פנימיים יכולים לעשות את ההבדל

אני חושב שבכל הקריירה שלי כמקדם אתרים לא ראיתי כזו תגובה מהירה, לשינוי בפרמטר שנחשב יחסית זניח על ידי מקדמים רבים: קישורים פנימיים. אומנם זה לא היה הפרמטר היחיד ששיניתי, אבל זה היה אחד מהבודדים שיצר תגובה ממש מהירה במיקומים, לעומת שאר השינויים.

 

אז נתחיל בהתחלה.

 

מדובר באתר בתחום "כבד" ומשעמם לכל הדעות; תחום תעשייתי לא פשוט לקידום, שיש לו לא מעט מתחרים קיימים בגוגל. שני ביטויי הליבה העיקריים, גם מבחינת הלקוח, מביאים יחד נפח חודשי ממוצע של 4,800 חיפושים. בנוסף להם יש עוד מספר ביטויים אחרים, אבל פחות רלוונטיים ל"שופוני" שהלקוח רוצה להשיג.

 

לפני יותר משנתיים הביטויים הללו היו במיקומים יפים בדף הראשון, ואז פתאום נדחקו לקרן פינה חשוכה אי שם בדף השלישי או הרביעי. התבקשתי לעזור בקידום של האתר, ובמשך חצי שנה (און ואוף) שברתי את הראש בניסיון להבין מה מעכב את המיקומים.

 

לבסוף עשיתי צ'ק ליסט מסודר שאותו בדקתי ויישמתי במהלך כ-30 ימים מרוכזים.

הנה כמה מהדברים שבדקתי:

 

  • קישורים נכנסים – מצד אחד לא היו מספיק קישורים איכותיים, אבל מצד שני גם לא היו קישורים בעייתיים שעלולים היו ליצור עיכובים. הוספתי פה ושם כמה קישורים ממקורות כאלה ואחרים, אבל לא משהו דרסטי באיכותו. אחרי הכול, מדובר בתחום תעשייתי שקשה למצוא עבורו מקורות רלוונטיים מספיק לקישורים נכנסים.

 

  • תכנים באתר – התוכן באתר מתעדכן בתדירות קבועה והוא מקורי ולא מועתק. הנקודה הבעייתית היא (שוב) העובדה שבתחום תעשייתי שכזה, קשה ליצור תכנים שיהיו מעניינים מספיק מעבר להיצע המוצרים הקיים באתר. למרות זאת, התוכן מכוון וממוקד לאוכלוסייה מסוימת מאוד המחפשת אחר המוצרים והשירותים הנקודתיים של העסק – ובזה טמון כוחו.

 

  • אופטימיזציה באתר – כאן כבר נדרשה תשומת לב. הרבה מתגיות המטא והתוכן עצמו לא עברו אופטימיזציה, או שעברו אחת לא מהודקת מספיק. אחרי שהצצתי בפאנל החיפוש של גוגל במטרה לזהות איזה עמוד מתברג באיזה ביטוי, שיחקתי קצת פה ושם עם הטייטלים, התיאורים, כותרות המשנה וכמה מהטקסטים בעמודים העיקריים. לאחר מכן וידאתי שגם לרוב העמודים האחרים יהיו לפחות תגיות מטא מסודרות.

 

  • התאמה לניידים – כאן לא הייתה בעיה כלל. מדובר באתר רספונסיבי שנראה טוב עד טוב מאוד במכשירים ניידים. וכל מילה נוספת מיותרת.

 

  • מהירות טעינה – גם פה גיליתי בעיה בדמות מהירויות טעינה גבוהות מדי. אחרי סריקה של האתר ב- pingdom tools ובצפרדע, החלטתי להתמקד בדברים הכי קלים ומהירים לתיקון: משקלי התמונות באתר. הוצאתי רשימה של תמונות באקסל, וביקשתי מן המקדם האחראי על האתר להתחיל בעבודה. מכיוון שמדובר בהרבה תמונות, וצריך לפחות יום עבודה שלם כדי לכווץ את מחציתן, ביקשתי לעשות בכל יום 5 עד 10 תמונות לכל היותר. אחרי הכול, עבודה לא חסר.

 

  • קישורים פנימיים – במבט ראשון ראיתי שיש לא מעט קישורים פנימיים בין דפי האתר, לכן בהתחלה לא ייחסתי להם משמעות. אבל במבט שני, בוחן ומעמיק יותר, ראיתי שאין היגיון בתבנית הקישורים. במקום שהקישורים ייצרו היררכיה מסודרת שתגדיר לגוגל מהם העמודים החשובים, הם הפנו לכל מיני עמודים באקראי, בלי ארגון ובלי מטרה מסודרת. החלטתי שלא יקום ולא יישב, ועשיתי סדר בקישורים הפנימיים. זה לקח לי יום עבודה שלם, אבל בסוף הגדרתי מחדש את ההיררכיה באתר אך ורק באמצעות הקישורים הפנימיים. שלחתי מפת XML לסריקה, וסרקתי ידנית מחדש את העמודים העיקריים בפאנל החיפוש.

 

ייתכן שפה ושם היו עוד שינויים ותיקונים שאני לא זוכר, אבל בגדול זה הצ'קליסט שאיתו עבדתי.

 

אז מה יצא מכל זה?

בעוד שהמיקומים לא הגיבו ולא זזו עבור אף אחד מהסעיפים האחרים שתיארתי, דווקא אחרי שסיימתי עם הקישורים הפנימיים הגיעה הישועה. תוך שבוע וקצת מרגע הסריקה מחדש, אחד מביטויי הליבה הגיח מהעמוד השלישי לעמוד הראשון בגוגל.

 

זה היה סימן מצוין לכך שהכול נעשה כמו שצריך, וכן סימן נוסף לכך שעיקר העיכובים נבעו מעבודת on-page ולאו דווקא מענייני קישורים נכנסים. אחרי כמה שבועות נוספים גם ביטוי הליבה השני נכנס לעמוד הראשון, וכל זה בלי שום שינויים נוספים מעבר לאלו שציינתי בצ'ק ליסט.

 

ברור שלא ניתן לדעת בוודאות שאכן רק הקישורים הפנימיים הם שנתנו עבודה וגרמו לשינוי, מכיוון שקשה לבודד משתנים בקידום אורגני. אבל אני מספיק סומך על האינטואיציה המקצועית שלי, כדי לדעת שהפעם מדובר בסבירות גבוהה בקישורים פנימיים.

 

רגע לפני סיום

מצחיק ואירוני לציין שלמרות ששני הביטויים נמצאים כעת בדף הראשון, אחד מהם במקום ראשון והשני בין מקום 7 ל-10, כמות הלידים החודשית מהאורגני לא השתנתה דרסטית. זוהי עדות מצוינת לכך שנפח החיפושים המוצג על ידי גוגל, הוא באמת רק ממוצע שלא תמיד יש לו קשר למציאות. הרבה מהחיפושים הם לא יותר מחיפושי סרק המבוצעים על ידי בוטים… של מקדמי אתרים, כמובן. אבל זה כבר נושא אחר, למאמר אחר.

נשלח ב בלוג
Call Now Button